Jule­kryb­be i moder­ne versjon

Krybben i Vår Frue kirke i Trondheim skiller seg ut fra andre. Maria, Josef og Jesubarnet er satt i en moderne kontekst, plassert i vår egen tid. Opplysningsvesenets fond er blant de økonomiske støttespillerne som har gjort prosjektet og kunstverket mulig.

Publisert

Skulpturer av mann og kvinne som sitter med et barn i armene.

Kunstneren bak ide og utforming av julekrybben er Gisle Harr. Foto: Magne Vik Bjarkøy

Vår Frue kirke er en åpen kirke hvor terskelen er lav for å bare være i kirken, for å oppleve ro, møte andre eller bare varme seg i vinterkulda. Til julehøytiden ønsket kirken en julekrybbe som var annerledes. I konkurransen som ble utlyst vant Gisle Harr.

Julekrybben ruver godt der den står under galleriet i Vår Frue kirke, siden figurene er laget i 2/3 størrelse. De er hverdagskledd og har et telt som bosted. Kroppene er formet i isopor og armert utvendig med epoxy og glassfiberduk. Hode og hender er modellert og støpt i epoxy. Mange mennesker som kommer innom Vår Frue kirke har erfaringer som flyktninger. Andre har reist langt for å søke arbeid i Norge. Mange har erfaring med å bo kummerlig. Visjonen bak var å få et kunstverk som kunne gi stoff til samtale og refleksjon rundt julefortellingen undet tema "Jesus ble født som et fattig, sårbart barn, en flyktning". Mye besøk i kirken vitner om at kunstverket både berører og inspirer mennesker.